Het vijfde leerjaar werd door de bibliotheek van Lierde uitgedaagd om het spel 'één tegen allen' te spelen in het thema 'Tijd'. Ze moesten goed samenwerken en overleggen om alle opdrachten tot een goed einde te brengen.
We hielden een sponsortocht t.v.v. Broederlijk Delen. We zamelden heel wat geld in.
We genoten tijdens de wandeling van de buitenlucht en het zonnetje! ☀️
De kinderen maakten tijdens een les bewegingsexpressie kennis met linten. Ze experimenteerden met de linten en oefenden op verschillende bewegingen.
Daarna gingen ze in groep aan de slag om passende bewegingen te zoeken op een muziekfragment.
Juf Evy had als herhalingsles een buitenspel in de vorm een escape room voorzien. De kinderen moesten in groep telkens een rekenopdracht uitvoeren om zo het cijferslot te openen van het kistje. Daarin zat dan een fijne beloning voor elk kind. Het lukte bij elke groep, bravo!
Als echte leeshelden gaan we de uitdaging aan! We proberen op zoveel mogelijk verschillende manieren te lezen in een boek: in onze pyjama, staand op een stoel, ... Geniet maar mee wat we allemaal al gedaan hebben.
We komen voor één keer in pyjama naar school. Zo steunen we alle kinderen en jongeren die langdurig ziek zijn en niet naar school kunnen gaan. Gelukkig kunnen ze met de steun van Bednet de lessen op school wel volgen.
We wensen alle zieke kinderen veel beterschap!
Wetenschapsgoochelaar Marc Govaert wist onze leerlingen van het vijfde leerjaar te boeien en te verbazen. A.d.h.v. eenvoudige experimenten hebben ze samen gezocht naar de basiswetten van de natuurkunde. Denk daarbij aan warmte, luchtdruk en zwaartekracht. Het was zeer leerrijk!
De kinderen van het vijfde leerjaar kregen de kans om de lessen en de activiteiten van de leerkracht over te nemen. In samenspraak met de juf werden er drie lessen gegeven door nieuwe juffen of meesters. Daarnaast konden sommige kinderen een korte les geven over hun interesse en/of hobby.
We vonden het plezant en leerrijk. Bedankt voor de fijne schooldag!
De kinderen van het vierde, vijfde en het zesde leerjaar vertelden elkaar meer over boeken tijdens een sessie speeddaten mét boeken. Zo leerden ze veel boeken kennen op heel korte tijd. Hopelijk hebben ze heel wat interessante boeken leren kennen!
Wij werkten samen met het tweede leerjaar. We zochten naar complimentjes om aan elkaar te geven, want een complimentje krijgen doet toch zo'n deugd. Dat complimentje kreeg dan een plaats in een tekstballon en dan mochten ze samen op de foto. Een fijne herinnering voor altijd!
Er staat binnenkort een grote herhalingstoets op de planning. Het is dus tijd om de vorige 4 contacten goed te herhalen. We speelden twee spelletjes en we werkten op de chromebook met de hulp van Kai. We schoven telkens door naar een andere opdracht.
De kinderen gingen aan de slag met de camera. Ze gingen op zoek naar interessante voorwerpen, dingen, personen, ... om daarvan een close-up te trekken. Kan jij raden welke voorwerp, ding of persoon het is? Daarna moesten ze even nadenken hoe ze een long shot konden maken van een persoon en een voorwerp, waarbij het voorwerp groter was dan de persoon op de foto.
Bekijk hier de resultaten op de fotomuur. Je kan ook reacties plaatsen bij de foto's.
Klik hier voor alle foto's.
De kinderen van het 5de leerjaar kregen een boeiende uitleg van Antoine, een vrijwilliger van Damiaanactie. Hij vertelde ons meer over Pater Damiaan, over de werking van Damiaanactie en het steunen van goede doelen.
Volgende week gaan de vijfdeklassers ook als vrijwilligers aan het werk en gaan ze stiftjes verkopen in alle klassen. Hopelijk kunnen we ook rekenen op jullie steun!
Maak van de feestdagen een magische tijd.
Vul ze met liefde, plezier en vooral gezelligheid.
De kinderen maakten een videoclip op het lied 'Niets is cooler dan Kerstmis'.
Veel kijkplezier!
De verkoop was een succes!
Alle zakjes waren uitverkocht. Bedankt aan allen die wafeltjes gekocht hebben of verkocht hebben. 👍
We bakten samen met het tweede leerjaar wafels. De kinderen volgden het recept en moesten goed samenwerken. Fijn om te zien hoe groot en klein elkaar helpen en plezier beleven.
Enkele ouders en grootouders kwamen een handje helpen. Heel erg bedankt voor de hulp!
Op de kerstmarkt zullen we de wafels verkopen. Allen daarheen!
We deden geen stoelendans, maar een boekenleesdans...
Alle kinderen brachten een verhalend boek naar keuze mee waarbij ze een passende bladwijzer maakten. Ze lazen dan enkele minuten in het boek na het bekijken van de bladwijzer.
Nadien gingen we met elkaar in gesprek over boeken die we interessant vonden.
We speelden in het thema 'Reis met de tijdscapsule' ook een kwartetspel. Bij elk kwartet werd er een infokaartje voorgelezen en op die manier kwamen we meer te weten over het leven, het eten, de wapens, ... in de middeleeuwen.
We zijn met een nieuw thema gestart, nl. de tijdsband. Bij de eerste tijdsperiode moesten de kinderen (in groep) antwoorden zoeken op vragen over de prehistorie. De antwoorden konden ze enkel vinden door teksten te lezen die verspreid waren over de tuin.
We beleefden met de oudste kinderen een leuke namiddag, helemaal in thema 'Sinterklaas'. We moesten samenwerken om het mysterie rond Pakjespiet op te lossen.
Daarna mochten we ook bij Sint en Piet langs. We zongen, we dansten en we vierden feest! We kregen een klascadeau en een zakje speculaas.
Het vijfde leerjaar is al heel vaardig op de chromebook en ging daarom het tweede leerjaar helpen. Zij moeten nog heel wat leren, zoals inloggen met de schoolaccount, mail lezen, mail versturen, ... Met een beetje hulp is dit ook gelukt!
Deze week kwamen er enkele ouders/grootouders op bezoek om een verhaaltje voor te lezen. De kinderen genoten van het gezellig voorleesmoment.
Het vijfde en het zesde leerjaar lazen deze week voor aan de kleutertjes. Wat hebben ze dat goed gedaan! 👍
Samen met het tweede leerjaar gingen we wandelen en opruimen in de buurt. Met een grijper en handschoenen zochten we naar zwerfvuil in de straten. Hopelijk blijft onze schoolbuurt nu ook proper!
Vandaag kregen we een Britse soldaat op bezoek in de klas. Het was geen echte soldaat uit de Eerste Wereldoorlog, maar hij kon heel wat vertellen over het leven in de loopgraven. Van uniformjas tot laarzen, alle delen van de uitrusting vertellen een bijzonder verhaal.
De kinderen experimenteerden met verf zoals de bekende kunstenaar Jackson Pollock. Daarbij maakten ze gebruik van de schildertechniek, dripping. Het penseel mag daarbij het blad niet raken. We maakten veel plezier bij het creëren van het kunstwerk.
Er staat binnenkort een grote herhalingstoets op de planning, dus het is tijd om de vorige 4 contacten goed te herhalen. We speelden twee spelletjes en we werkten op de chromebook met de hulp van Kai. We schoven telkens door naar een andere opdracht.
We speelden ook het spel 'Boem' om de woordenschat te herhalen. Ze moesten alle woorden en zinnen correct vertalen van Nederlands naar Frans. Wie de meeste kaartjes heeft, is gewonnen. Wie een 'dief' trekt, mag één kaartje stelen. Wie een 'bom' trekt, is al zijn kaartjes kwijt. Spannend!
De politie 👮 kwam vandaag langs in het vijfde leerjaar om meer te vertellen over het belang van zichtbaarheid 🦺 in het verkeer. Daarna was er ook een fietscontrole. 🚲
Bedankt aan de twee politieagenten voor de boeiende les! 🙏
Op vrijdagnamiddag voor de herfstvakantie werkten we in de klas in verschillende hoeken. De kinderen mochten 'pizza mummies' maken, dansen op griezelige liedjes, een teken- en kleuropdracht 'Dia de los muertos' uitvoeren, een Halloween rekenpuzzel oplossen, ...
De kinderen van het tweede en het vijfde leerjaar kwamen samen voor een keileuke meter/peteractiviteit.
Alles kwam aan bod: bewegen op griezelige muziek, (voor)lezen in griezelige boeken, een griezelquiz met lekkere spookjeschips, ... Het was echt genieten!
We beleefden een beestig, herfstige namiddag. Eerst speelden we een buitenspel waarbij we meer leerden over 8 bosdieren. We gingen in groep op zoek naar de juiste antwoorden op verschillende vragen. Die antwoorden konden we vinden op de infofiches verspreid over onze grote tuin. We moesten wel goed samenwerken, alleen zo konden we de opdracht tot een goed einde brengen.
Daarna gingen we in de klas aan de slag met allerlei bosmateriaal. We maakten een creatief kunstwerk met natuurlijke materialen.
In het thema 'LOL' verdiepen we ons in allerlei soorten humor. Deze keer waren de strips aan de beurt. We maakten een levend schilderij of tableau vivant van een zelfgekozen stripcover.
In het vijfde leerjaar kwam Marc, een vrijwilliger van Child Focus, naar onze klas om met ons het spel MAX 24/7 te spelen.
In dat spel maakten we kennis met 9 nieuwe leerlingen in de klas. Al die kinderen voelden zich niet goed door een bepaalde situatie, vaak gelinkt aan problemen online/offline of wegloopsituaties.
We zochten naar mogelijk acties, kregen tips om problemen te vermijden, dachten kritisch na over mogelijke risico's en zochten naar vertrouwenspersonen, ...
Op het einde van het spel voelden de 9 nieuwe klasgenoten zich gelukkig al beter én we weten dat erover praten met een volwassene zeker oplucht.
Iedereen kreeg ook een 'MAX'-sleutelhanger, want we hebben allemaal een vertrouwenspersoon nodig. Die sleutelhanger delen we dan met onze gekozen vertrouwenspersoon. Hopelijk kunnen onze kinderen er altijd bij terecht...
We leerden ook heel wat organisaties kennen die hulp kunnen bieden: noknok.be, Awel, Cybersquad, clbchat en Child Focus.
Bedankt voor de deskundige uitleg, Marc!
Op zondag 13 oktober zijn het opnieuw verkiezingen. In de klas leerden we meer over de politieke partijen, de burgemeester, de beslissingen die genomen worden, ... Ze gingen in duo aan de slag en zochten naar antwoorden en informatie via het internet en opdrachtbladen.
Vandaag hadden we drie nieuwe vrienden in de klas: twee hamsters en een konijn. Roos, Eliano en Naomi vertelden over hun huisdier.
Ook Theo nodigde ons uit op zijn alpacaweide en we mochten de alpaca's eten geven.
De kinderen van het tweede en het vijfde leerjaar verzorgden de startviering in de kerk. We wensen alle kinderen en leerkrachten een heldhaftig schooljaar toe waar we voor elkaar zorgen, elkaar helpen en natuurlijk veel plezier zullen maken.
Wij vertrokken op de strapdag met onze fiets richting het maïsdoolhof te Deftinge. Daar zochten we een weg doorheen het labyrint.
Na het uitzoeken van onze eigen innerlijke superkrachten gingen wij ons verder verdiepen in het leven van superhelden. We gooiden vuurballen naar elkaar en probeerden een waar gevecht uit te beelden tussen echte superhelden.
De kinderen lazen alleen of per twee instructieteksten in het taalboek. Daarna moesten ze de circusopdrachten nauwkeurig uitvoeren.
In groep zochten we naar belangrijke waarden die nodig zijn om gelukkig te zijn.
Enkel waarden die wij hebben gekozen, waren: vrede in de wereld, gezond zijn, familie hebben, ...