De kinderen van het 5de leerjaar gingen voorlezen aan hun mete/petekind uit het 2de leerjaar. Een fijn voorleesmomentje!
We hebben de voorleesweek op een extra leuke manier afgesloten!
Onze klas ging aan de slag als echte boekendetectives tijdens een zoektocht.
De leerlingen moesten verschillende boekfragmenten zoeken. Nadat ze deze fragmenten lazen, moesten ze elk fragment linken met de juiste cover van het boek.
We genoten van ouders/grootouders die kwamen voorlezen op school. Het was écht genieten
Vandaag gingen we aan de slag met de klassieke muziek van Tchaikovski. We volgden een grafische partituur waarop we de symbolen goed moesten lezen en zo de juiste bewegingen op de muziek moesten maken. We deden allemaal ons uiterste best! Knap!
De kinderen experimenteerden met verf, zoals de bekende kunstenaar Jackson Pollock. Daarbij maakten ze gebruik van de schildertechniek, dripping. Het penseel mag daarbij het blad niet raken.
In het thema 'LOL' verdiepen we ons in allerlei soorten humor. Deze keer waren de strips aan de beurt. We maakten een levend schilderij of tableau vivant van een zelfgekozen stripcover.
De kinderen van het tweede en het vijfde leerjaar kwamen samen voor een keileuke meter/peteractiviteit. Alles kwam aan bod: bewegen op griezelige muziek, (voor)lezen in griezelige boeken, een griezelquiz, ... Het was echt genieten!
In het vijfde leerjaar kwam Marc, een vrijwilliger van Child Focus, naar onze klas om met ons het spel MAX 24/7 te spelen.
In dat spel maakten we kennis met 9 nieuwe leerlingen in de klas. Al die kinderen voelden zich niet goed door een bepaalde situatie, vaak gelinkt aan problemen online/offline of wegloopsituaties.
We zochten naar mogelijk acties, kregen tips om problemen te vermijden, dachten kritisch na over mogelijke risico's en zochten naar vertrouwenspersonen, ...
Op het einde van het spel voelden de 9 nieuwe klasgenoten zich gelukkig al beter én we weten dat erover praten met een volwassene zeker oplucht.
Iedereen kreeg ook een 'MAX'-sleutelhanger, want we hebben allemaal een vertrouwenspersoon nodig. Die sleutelhanger delen we dan met onze gekozen vertrouwenspersoon. Hopelijk kunnen onze kinderen er altijd bij terecht...
We leerden ook heel wat organisaties kennen die hulp kunnen bieden: noknok.be, Awel.be, Cybersquad.be, clbchat.be en Child Focus for kids.
Bedankt voor de deskundige uitleg, Marc!
We tekenden in groep een hinkelspel op de speelplaats. In elk vakje stond een gelijknamige breuk. Daarnaast moesten ze met een balletje op het hinkelspel gooien en met die twee gelijknamige breuken een optelling of een aftrekking maken.
We dachten samen na en hielpen elkaar verder.
De kinderen van het tweede en het vijfde leerjaar verzorgden de startviering in de kerk. We wensen alle kinderen en leerkrachten een magisch schooljaar toe waar we voor elkaar zorgen, elkaar helpen en natuurlijk veel plezier zullen maken.
Wij gaan de strijd aan tegen pesten en beloven elkaar te helpen.
Enkele sportievelingen waagden zich aan de scholenloop in Lierde. Knap gedaan!
De kinderen kregen allerlei instructieteksten in het thema 'Circus'. Ze probeerden samen de acrobatenoefening correct uit te voeren.
We gooiden onze benen los op de muziek van Kenny Loggins met 'Footloose'.
We moesten vooral letten op het voetenwerk. We bedachten per twee enkele danspasjes en probeerden het juist uit te voeren op het ritme van de muziek.
Beste ouders, grootouders, vrienden, ... van het vijfde leerjaar,
Via deze link kunnen jullie de avonturen van de kinderen op bosklassen volgen: https://bosklassen2025deftinge.blogspot.com/
Jullie mogen onder elk bericht ook opmerkingen toevoegen, dan tonen wij die tijdens de bosklassen aan de kinderen.
Alle foto's vinden jullie terug in deze map: BOSKLASSEN (klik hier).
Veel kijkplezier!
Per twee zochten we de stad Houffalize op de kaart. We zochten ook naar Franse woorden op de plattegrond en bekeken/onderzochten de weekplanning, ...
We tellen af naar maandag 15 september, dan zijn we weg! 👋